Jeg er overbevist om at enhver gravid kvinne besitter en intuitiv og instinktiv evne til å føde barn. Denne evnen har imidlertid blitt undertrykt og gradvis forsvunnet fra oss over flere tiår, helt siden legestanden erklærte barnefødsler som et medisinsk foretagende rundt 1960 eller deromkring.
Jeg mener det er på høy tid å ta denne evnen tilbake, og at fødsel som en naturlig, biologisk og hormonstyrt prosess må avmedikaliseres og avmystifiseres. Har du noen gang hørt om noe annet pattedyr som betviler sin egen evne til å føde sine avkom? Ikke jeg heller!
Til alle tider har kvinner født barn med støtte fra andre kvinner. Mødre, bestemødre, søstre, venninner. Jordmødre, nabokjerringer og kloke koner. Visdom og tradisjoner knyttet til svangerskap og fødsel er nedarvet fra kvinne til kvinne gjennom århundrer. Et kvinnefellesskap, en enorm kunnskapsbank som gradvis smuldret opp og ble borte da helsevesenet tok over konseptet fødsel.
Jeg mener at alle fødende og deres partnere fortjener å føle seg sett, hørt og ivaretatt når de skal bli foreldre. Jeg mener at alle gravide fortjener god og nær omsorg gjennom svangerskap, fødsel og barseltid.
Jeg mener at alle fødende bør ha tilgang til kunnskap som gjør dem i stand til å ta gode og velinformerte valg for seg, sin partner og sitt ufødte barn før, under og etter fødsel – enten de føder uassistert hjemme på badet, på sykehus ved hjelp av planlagt keisersnitt, eller et sted i mellom de to ytterpunktene.
Jeg mener at alle fødende har rett til en god fødselsopplevelse – en opplevelse av kontroll, kunnskap, mestring og myndiggjøring.
Som doula vil jeg bidra til at akkurat DU skal få en god fødsel og en god start på foreldretilværelsen.
Jeg har tro på deg. Jeg stoler på deg og din fødekraft. Jeg holder hånda di og plassen din om du lar meg.
Alle fødende fortjener en doula.
Let’s do(ula) this!
